Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
golemos
Dołączył: 05 Lut 2008
Posty: 378
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Śro 17:11, 09 Gru 2009 Temat postu: Grupa C |
|
|
hej, jak narazie dostalam pytania z odpowiedziami od 2 osob, czekam na reszte abym mogla mu calosciowo wyslac i wrzucic na forum przed kolokwium, prosze o szybkie przesylanie art. pozdrawiam
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Wieczny Student
Dołączył: 03 Lut 2008
Posty: 64
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 12:34, 13 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
A tych dwoch poki co wrzucic nei mozesz bo...? JEszcze by sie ktos nauczył. Wrzuc w czwartek.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Corsa88
Dołączył: 26 Sty 2008
Posty: 415
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 18:01, 13 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
Nie no Aga jak będzie mieć to wrzuci na bank Tego jestem pewny
|
|
Powrót do góry |
|
 |
lili
Dołączył: 11 Lut 2008
Posty: 131
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 22:41, 13 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
Art. 25.
Odpis od funduszu emerytalno-rentowego na fundusz administracyjny Kasy Rolniczego
Ubezpieczenia Społecznego wynosi 411.000 tys. zł.
Zasady finansowania ubezpieczenia społecznego rolników określa ustawa z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 50, poz. 291 z późn. zmian.), a w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych - Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135).
Fundusz Emerytalno-Rentowy przeznaczony jest na finansowanie rent i emerytur wraz z dodatkami. Tworzony jest on ze składek rolników oraz dotacji państwa. Dotacja finansowa do systemu ubezpieczeń rolniczych wynosi ok. 94% dochodów Funduszu Emerytalno- Rentoergo KRUS ( dotacje uzupełniające,dotacje celowe na wypłate świadczeń,dotacje celowe na pokrycie składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników)
.Składka na fundusz emerytalno-rentowy wynosi kwartalnie 30% najniższej emerytury pracowniczej od każdej ubezpieczonej osoby.
Fundusz Emerytalno- Rentowy przeznaczony jest na finansowanie :
1. emerytur rolniczych oraz rolniczych rent inwalidzkich i rodzinnych
2. dodatków do wymienionych w pkt. 1. emerytur i rent np. dodatek pielęgnacyjny
3. świadczeń wpłacanych kombatantom np. renty kombatanckie lub dodatki kombatanckie
4. zasiłków pogrzebowych
5. składek na ubezpieczenie zdrowotne
Fundusz Administracyjny przeznaczony jest na finansowanie kosztów obsługi ubezpieczenia;
Tworzony jest głównie z :
1. odpisów Funduszu Emerytalno - rentowego w wysokości do 3,5 % planowanych wydatków Funduszu Emerytalno- Rentowego
2. odpisów od Funduszu Składkowego w wysokości do 9% planowanych wydatków Funduszu Składkowego
Art. 25 Ustawy budżetowej 2010r. = Art. 31 Ustawy budżetowej 2009r.
2009r wynosił : 480.000 tyś. zł.
2010r. wyniesie : 411.000 tyś. zł.
Wysyłam to , ...... (((
|
|
Powrót do góry |
|
 |
golemos
Dołączył: 05 Lut 2008
Posty: 378
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Pon 13:06, 14 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
corsa jasne jasne ze wrzuce   nie rozumiem tego oburzenia he he he
Art. 30.
Kwoty wpłat jednostek samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy
z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008 r.
Nr 88, poz. 539, z późn. zm. 10)), wynoszą dla:
1) gmin - 637.977 tys. zł;
2) powiatów - 1.133.798 tys. zł;
3) województw - 955.642 tys. zł.
Samorząd terytorialny-organizacja społeczności lokalnej(gmina, powiat), regionalnej (województwo samorządowe), jednocześnie forma administracji publicznej, w której mieszkańcy z mocy prawa wspólnotę, która względnie sama decyduje o realizacji zadań administracyjnych na danym terytorium, zgodnie z ustawą i pod nadzorem administracji rządowej.
Jednostki samorządu terytorialnego:
- gmina- podstawowa jednostka
- powiat- drugi szczebel samorządu terytorialnego (powiat ziemski i grodzki)
- województwo- jednostka podziału terytorialnego dla administracji rządowej od 1999r, pełni nadzór nad działalnością jednostek na zasadach określonych w ustawie, wykonuje zadania administracji publicznej
(każda z jednostek tworzy własne organy)
Omówienie artykułu:
Art. 30 stosownie do art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek
samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539, z późn. zm.) jednostki
samorządu terytorialnego dokonują wpłat na rachunek budżetu państwa; zasady
dokonywania wpłat przez poszczególne rodzaje jednostek samorządu terytorialnego,
tj. gminy, powiaty i województwa, a także przeznaczanie środków podchodzących z tego
tytułu, określają przepisy art. 29, 30 i 31 wyżej wymienionej ustawy.
Art. 29. 1. Gminy, w których wskaźnik G jest większy niż 150 % wskaźnika Gg, dokonują wpłat do budżetu państwa, z przeznaczeniem na część równoważącą subwencji ogólnej dla gmin.
2. Kwotę rocznej wpłaty oblicza się mnożąc liczbę mieszkańców gminy przez kwotę wynoszącą:
1) 20 % nadwyżki wskaźnika G ponad 150 % wskaźnika Gg -- dla gmin, w których wskaźnik G jest nie większy niż 200 % wskaźnika Gg;
2) 10 % wskaźnika Gg, powiększoną o 25 % nadwyżki wskaźnika G ponad 200 % wskaźnika Gg -- dla gmin, w których wskaźnik G jest większy niż 200 % i nie większy niż 300 % wskaźnika Gg;
3) 35 % wskaźnika Gg, powiększoną o 30 % nadwyżki wskaźnika G ponad 300 % wskaźnika Gg -- dla gmin, w których wskaźnik G jest większy niż 300 % wskaźnika Gg.
gdzie: wskaźnik G- wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie,
wskaźnik Gg- wskaźnik dochodów podatkowych dla wszystkich gmin
Art. 30. 1. Powiaty, w których wskaźnik P jest większy niż 110 % wskaźnika Pp, dokonują wpłat do budżetu państwa, z przeznaczeniem na część równoważącą subwencji ogólnej dla powiatów.
2. Kwotę rocznej wpłaty oblicza się mnożąc liczbę mieszkańców powiatu przez kwotę wynoszącą:
1) 80 % nadwyżki wskaźnika P ponad 110 % wskaźnika Pp -- dla powiatów, w których wskaźnik P jest nie większy niż 120 % wskaźnika Pp;
2) 8 % wskaźnika Pp, powiększoną o 95 % nadwyżki wskaźnika P ponad 120 % wskaźnika Pp -- dla powiatów, w których wskaźnik P jest większy niż 120 % i nie większy niż 125 % wskaźnika Pp;
3) 12,75 % wskaźnika Pp, powiększoną o 98 % nadwyżki wskaźnika P ponad 125 % wskaźnika Pp -- dla powiatów, w których wskaźnik P jest większy niż 125 % wskaźnika Pp.
gdzie: wskaźnik P- wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w powiecie,
wskaźnik Pp- wskaźnik dochodów podatkowych dla wszystkich powiatów
Art. 31. 1. Województwa, w których wskaźnik W jest większy od 110 % wskaźnika Ww, dokonują wpłat do budżetu państwa, z przeznaczeniem na część regionalną subwencji ogólnej dla województw.
2. Kwotę rocznej wpłaty oblicza się mnożąc liczbę mieszkańców województwa przez kwotę wynoszącą:
1) 80 % nadwyżki wskaźnika W ponad 110 % wskaźnika Ww -- dla województw, w których wskaźnik W jest nie większy niż 170 % wskaźnika Ww;
2) 48 % wskaźnika Ww, powiększoną o 95 % nadwyżki wskaźnika W ponad 170 % wskaźnika Ww -- dla województw, w których wskaźnik W jest większy niż 170 % wskaźnika Ww.
gdzie: wskaźnik W- wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w województwie
wskaźnik Ww- wskaźnik dochodów podatkowych dla wszystkich województw
5.4. Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego
Szacuje się, że dochody budżetu państwa z tytułu wpłat jednostek samorządu
terytorialnego w 2009 r. wyniosą 2.702.037 tys. zł, tj. na poziomie kwoty przyjętej do
nowelizacji ustawy budżetowej na 2009 r.
Prognozuje się, że wpłaty jednostek samorządu terytorialnego w 2010 r. wyniosą
2.727.417 tys. zł.
Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego w latach 2008-2010 (tendencja wzrostu wpłat jednostek samorządu terytorialnego) :
2008 2009 2010
Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego tys. zł 2.164.825 2.702.037 2.727.417
Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego do budżetu państwa związane są
z mechanizmem redystrybucji dochodów pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego
Redystrybucyjna funkcja polityki budżetowej polega na świadomym oddziaływaniu przez państwo na ostateczny podział dochodów indywidualnych.
Potrzeba funkcji redystrybucji wynika z nadmiernego zróżnicowania dochodów obywateli kształtowanych w oparciu o mechanizmy rynkowe.
Instrumenty – podatki i transfery socjalne.
Redystrybucja bezpośrednia i pośrednia:
Redystrybucja bezpośrednia – przez podatki i transfery
Redystrybucja pośrednia – korzystanie nieodpłatnie lub częściowo nieodpłatnie z usług publicznych.
W 2010 r., w stosunku do 2009 r., zostanie ponownie zwiększony udział gmin1
we wpływach z podatku PIT. Łączny udział jednostek samorządu terytorialnego we
wpływach z PIT wzrośnie w 2010 r. z 48,57% do 48,79%. W przypadku podatku CIT udział
jednostek samorządu terytorialnego wzrośnie z 22,11% do 22,86% w 2010 r.
Art. 34.
Upoważnia się ministra finansów do sprzedaży aktywów finansowych zwolnionych w wyniku operacji przedterminowego wykupu zadłużenia zagranicznego.
Pyt.: Czym jest zadłużenie zagraniczne?
Dług zagraniczny to całość zadłużenia, które podmioty z danego kraju – rząd, banki komercyjne, przedsiębiorstwa, osoby prywatne – zaciągnęły za granicą. Dług ten może mieć postać zarówno kredytów, jak i posiadanych przez podmioty zagraniczne skarbowych papierów wartościowych lub obligacji przedsiębiorstw.
Dług zagraniczny jest zaciągany od podmiotów zagranicznych i wyrażony w obcych walutach. Zadłużenie zagraniczne państwa jest częścią długu publicznego. Wierzyciele są gotowi pożyczać fundusze zagranicznym podmiotom, gdyż rozdzielają (dywersyfikują) swoje oszczędności pomiędzy szerszą gamę aktywów finansowych niż w kraju, czyli w ten sposób ograniczają ryzyko wahań dochodów ze swoich lokat.
Z kolei dłużnicy korzystają wtedy z puli oszczędności światowych - dług zagraniczny umożliwia oderwanie krajowych procesów inwestycyjnych od poziomu krajowych oszczędności. Honorowanie dużego publicznego długu zagranicznego (czyli regularne spłacanie odsetek i rat kapitałowych) wymaga zazwyczaj wygospodarowania nadwyżek na rachunku bieżącym. Dług zagraniczny jest niebezpieczny, gdyż jego wartość zmienia się w zależności od kursu waluty krajowej. Państwo ma większość swoich dochodów w walucie krajowej – a odsetki i raty kapitałowe długu zagranicznego spłacać musi w dewizach. Gwałtowne osłabienie kursu czy utrata rezerw walutowych może uniemożliwić krajowi spłatę zadłużenia i skłonić go do ogłoszenia niewypłacalności, jeżeli regulowanie zobowiązań byłoby społecznie zbyt kosztowne. Kraj traci wtedy zaufanie i reputację solidnego dłużnika i w konsekwencji przez kilka lat nie ma szans na żadne pożyczki zagraniczne. Jego wierzyciele tracą zaś część kapitału i odsetek w zależności od skali niewypłacalności.
Ostatnio zmieniony przez golemos dnia Pon 13:11, 14 Gru 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
golemos
Dołączył: 05 Lut 2008
Posty: 378
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Pon 13:49, 14 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
Art. 31 ustawy budżetowej na rok 2010
Zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z późn. zm.) ustala się obowiązkową składkę na Fundusz Pracy w wysokości 2,45% podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określonej w art. 104 ust. 1 wymienionej ustawy.
Pytanie: Co to jest Fundusz Pracy, jak jest finansowany i na jakie cele przeznaczane są jego środki?
Fundusz Pracy jest państwowym funduszem celowym. Dzięki opłacaniu składki na Fundusz Pracy uzyskujemy prawo do świadczeń w razie utraty pracy.
Fundusz Pracy podlega Ministrowi Pracy i Polityki. Środki Funduszu Pracy przeznacza się na finansowanie aktywizacji osób bezrobotnych i ich powrotu na rynek pracy.
W szczególności ze środków Funduszu Pracy finansuje się:
• zasiłki dla bezrobotnych, świadczenia przedemerytalne, stypendia i dodatki szkoleniowe dla osób bezrobotnych,
• działalność powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy,
• koszty wynagrodzeń wypłacanych młodocianym pracownikom,
• koszty szkolenia pracowników i bezrobotnych,
• refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej, kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa,
• koszty związane z ustaleniem uprawnień do zasiłku i innych świadczeń z tytułu bezrobocia i przekazywaniem bezrobotnym należnych świadczeń pieniężnych,
• wydatki związanych z promocją oraz pomocą prawną zatrudnionym za granicą w ramach umów międzynarodowych,
• prace interwencyjne,
• koszty z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne refundowanych pracodawcy.
Składki na Fundusz Pracy są obowiązkowe. Obowiązek ten ciąży na płatniku składek, który finansuje je w całości z własnych środków. Składki na Fundusz Pracy opłacają:
• pracodawcy oraz inne jednostki organizacyjne za:
o pracowników lub osoby pozostające w stosunku służbowym,
o nakładców,
o zleceniobiorców, osoby wykonujące umowę agencyjną albo inną umowę, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, oraz za osoby z nimi współpracujące,
o osoby wykonujące pracę w okresie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania,
o stypendystów sportowych,
o osoby otrzymujące świadczenie socjalne przysługujące na urlopie górniczym, świadczenie górnicze lub górniczy zasiłek socjalny lub wynagrodzenie przysługujące w okresie świadczenia górniczego, stypendium na przekwalifikowanie lub kontraktu szkoleniowego,
o żołnierzy zawodowych oraz funkcjonariuszy niespełniających warunków do nabycia prawa do emerytury lub renty inwalidzkiej określonych w przepisach o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz w przepisach o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej, za których, po zwolnieniu ze służby lub rozwiązaniu stosunku pracy, odprowadzono składkę na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od uposażenia lub wynagrodzenia wypłaconego w okresie służby lub stosunku pracy na podstawie przepisów odrębnych,
o za funkcjonariuszy, którzy w chwili zwolnienia ze służby spełniają jedynie warunki do nabycia prawa do policyjnej renty inwalidzkiej, w przypadku przekazania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe;
• rolnicze spółdzielnie produkcyjne, spółdzielnie kółek rolniczych lub spółdzielnie usług rolniczych - za swoich członków;
• osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą samodzielnie- za siebie jako ubezpieczonych, o ile podstawa wymiaru składek dla tych osób wynosi co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę. Oznacza to, że nie opłacają składek na FP osoby prowadzące działalność gospodarczą, dla których podstawa wymiaru składek jest niższa niż minimalne wynagrodzenie za pracę.
Nie opłaca się składek na Fundusz Pracy za:
• duchownych,
• osoby pobierające zasiłek stały na podstawie przepisów o pomocy społecznej,
• osoby pobierające na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych świadczenie pielęgnacyjne lub dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu samotnego wychowywania dziecka,
• podlegających ubezpieczeniu społecznemu rolników,
• żołnierzy niezawodowych w służbie czynnej,
• odbywających zastępcze formy służby wojskowej,
• osoby przebywające na urlopach wychowawczych oraz pobierające zasiłek macierzyński,
• osoby powracające z urlopu macierzyńskiego lub wychowawczego - przez 36 miesięcy od miesiąca następującego po powrocie,
• osoby pobierające świadczenie szkoleniowe,
Podstawą wymiaru składek na Fundusz Pracy jest:
• kwota stanowiąca podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez stosowania ograniczenia do trzydziestokrotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, wynosząca w przeliczeniu na okres miesiąca, co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę,
• kwota nie niższa niż 80% wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę - w przypadku wynagrodzenia pracownika w okresie jego pierwszego roku pracy,
• kwota nie niższa niż 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę - w przypadku osób wykonujących pracę w okresie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania.
W przypadku, jeżeli pracownik ma podstawę wymiaru składek niższą niż płaca minimalna ale ma inne źródła przychodu podlegające oskładkowaniu, pracodawca ma obowiązek naliczać i opłacać składki na Fundusz Pracy, jeżeli łączny dochód pracownika wynosi więcej niż płaca minimalna. Na pracowniku ciąży obowiązek złożenia oświadczenia o przychodach z innych tytułów.
Natomiast jeśli pracownik osiąga wynagrodzenie niższe niż płaca minimalna, nie ma obowiązku uiszczania za niego składki na Fundusz Pracy. Jednakże wówczas nie zalicza się tego okresu do okresu wymaganego do nabycia prawa do zasiłku dla bezrobotnych.
Wysokość składki na Fundusz Pracy określa ustawa budżetowa. Od 1999r. jej wysokość wynosi 2,45% podstawy wymiaru składek.
Z opłacania składek na Fundusz Pracy zwolnieni są:
• Przedsiębiorcy Polskiego Związku Głuchych i Polskiego Związku Niewidomych oraz Związku Ociemniałych Żołnierzy Rzeczypospolitej Polskiej,
• Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi, Zakład Opieki dla Niewidomych w Laskach,
• zakłady aktywności zawodowej za zatrudnionych pracowników o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.
Składki na Fundusz Pracy opłaca się za okres trwania obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych na zasadach przewidzianych dla składek na ubezpieczenia społeczne. Poboru składek na Fundusz Pracy dokonuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
W zakresie poboru i egzekucji składek do składek na Fundusz Pracy mają zastosowanie przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Oznacza to, że w razie nieopłacania składek na Fundusz Pracy lub opłacenia ich w niższej od należnej wysokości Zakład Ubezpieczeń Społecznych naliczy i pobierze odsetki za zwłokę, na zasadach i w wysokości określonych przepisami ustawy -Ordynacja podatkowa. Składki te oraz należności z tytułu odsetek za zwłokę i dodatkowej opłaty, o których mowa w ust. 3, nieopłacone w terminie, podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Mogą być także spłacone w układzie ratalnym.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
ŁukaszCh
Dołączył: 08 Lip 2008
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 22:04, 14 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
Art. 33. Ustala się kwotę środków przeznaczonych na zwiększenie funduszu statutowego Banku Gospodarstwa Krajowego, w związku z realizacją programów rządowych popierania budownictwa mieszkaniowego, o której mowa w art. 15d ust.2 ustawy z dnia 16 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz .1070, z późn. Zm13)) – w wysokości 7.000 tys. zł.
Pytanie: Co to jest i czym się zajmuje Bank Gospodarstwa Krajowego?
Odpowiedź:
Bank Gospodarstwa Krajowego jako państwowa instytucja finansowa o dużej wiarygodności, specjalizuje się w obsłudze sektora finansów publicznych. Zapewnia ekonomicznie efektywne i operacyjnie skuteczne wspieranie państwowych programów społeczno-gospodarczych oraz samorządowych programów rozwoju regionalnego.
Funkcje:
Aktywne uczestnictwo w realizacji gospodarczych zadań państwa. Zarządzanie środkami kilku funduszy celowych oraz wieloma programami rządowymi. Stanowi ważne ogniwo w finansowaniu i wspieraniu rozwoju mieszkalnictwa, drobnej przedsiębiorczości, rynku oszczędności energii.
BGK, poza realizacją zadań rządowych, prowadzi działalność komercyjną na rynku korporacyjnym i detalicznym.
W 2002 roku Bank Gospodarstwa Krajowego przejął obsługę operacyjną działalności depozytowo-kredytowej prowadzonej dotychczas przez Bank Rozwoju Budownictwa Mieszkaniowego S.A. (Bud-Bank S.A.). W wyniku połączenia z Bud-Bankiem S.A. rozszerzyła się sieć placówek BGK.
|
|
Powrót do góry |
|
 |
golemos
Dołączył: 05 Lut 2008
Posty: 378
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Wto 10:49, 15 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
lukasz, wyslij mi to prosze tez na maila tak jak sie umawialismy!!!
|
|
Powrót do góry |
|
 |
golemos
Dołączył: 05 Lut 2008
Posty: 378
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Kobieta
|
Wysłany: Czw 21:02, 17 Gru 2009 Temat postu: |
|
|
art 32 Projektu Ustawy Budżetowej na rok 2010
Zgodnie z art 29 ust. 2 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych (przyp.wysokość składki na FGŚP określa ustawa budżetowa) w razie niewypłacalności (Dz. U. Nr 158, poz. 1121, z poźn. zm.2012) - ustala się obowiązkową składkę na Fundusz Gwarantowanych Swiadczeń Pracowniczych w wysokości 0,10% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1usawy wiemienionej w art.22.
Co to jest FGŚP? Kto odprowadza składki na Fundusz i na jakiej zasadzie?
Fundusz Gwarantowanych Swiadcze Pracowniczych utworzony został na podstawie ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy - posiada osobowość prawną. Środkami Funduszu dysponuje właściwy minister do spraw pracy (obecnie Jolanta Fedak) z pomocą Krajowego Biura w Warszawie. Celem Funduszu jest ochrona roszczeń pracowniczych w razie niemożności ich zaspokojenia przez pracodawcę z powodu jego niewypłacalności. Fundusz jest tworzony ze składek płaconych przez pracodawców objętych działaniem ustawy oraz innych przychodów Funduszy, tj. odsetki bankowe - bieżące i z lokat, pozostałe odsetki od przeterminowancyh wierzytelności, przychody z tytułu najmu pomieszczeń w nieruchomościach przejętych za należności Funduszu, środki uzyskane z Unii Europejskiej. Pracodawca ma obowiązek je naliczyć, wykazać w deklaracjach DRA i odprowadzić do ZUS. Od 1 października 2006r. pracodawcy posiadający status zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej już nie korzystają ze zwolnienia z obowiązku opłacania składki na FGŚP
Składka na FGŚP wynosi 0,10 % podstawy wymiaru i jest w całości finansowana ze środków płatnika składek.
Podstawę wymiaru składki na FGŚP stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez stosowania ograniczenia podstawy do kwoty 30-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, o którym mowa w art 19 ust. 1 Ustawy z dnia 13 października 1998 r., że roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emarytalne i rentowe w danym roku kalendarzowym nie może być wyższa od kwoty odpowiadającej trzydziestokrotnośći prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy
Składkę na Fundusz nalicza się od wypłat stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez stosowania ograniczenia maksymalnego (podstawa wymiaru). Nie ma również żadnego minimum, więc składkę nalicza się nawet od przychodu równego 1zł.
ZAŁĄCZNIKI:
Ustawa z dnia 13 października 1988 o systemie ubezpieczeń społeczncyh
Art. 19. 1. Roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób, o których mowa w art. 6, 7 i 10, w danym roku kalendarzowym nie może być wyższa od kwoty odpowiadającej trzydziestokrotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy, określonego w ustawie budżetowej, ustawie o prowizorium budżetowym lub ich projektach, jeżeli odpowiednie ustawy nie zostały uchwalone - z zastrzeżeniem ust. 2 i 9.
2. Jeżeli brak jest podstaw, o których mowa w ust. 1, dla ustalenia przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej, wynagrodzenie to ustala się na podstawie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z trzeciego kwartału roku poprzedniego
3. Do osiągnięcia kwoty, o której mowa w ust. 1, składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oblicza się i przekazuje do Zakładu od podstawy wymiaru ustalonej zgodnie z art. 18. Od nadwyżki ponad kwotę, o której mowa w ust. 1, nie pobiera się składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
4. W przypadku gdy osoba, o której mowa w ust. 1, objęta jest ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z kilku tytułów, o osiągnięciu kwoty, o której mowa w ust. 1, Zakład informuje niezwłocznie płatników składek i tę osobę za pośrednictwem płatników składek.
5. W przypadku gdy do opłacania składek za osobę, o której mowa w ust. 1, zobowiązany jest płatnik oraz z innego tytułu sam ubezpieczony, ubezpieczony po przekroczeniu rocznej podstawy wymiaru składek może złożyć oświadczenie o zaprzestaniu potrącania składek, zawiadamiając o tym Zakład za pośrednictwem płatnika. Za skutki błędnego oświadczenia odpowiada ubezpieczony.
6. Zakład dokonuje na bieżąco sprawdzenia wysokości rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Jeżeli roczna podstawa wymiaru składek została przekroczona w stosunku do kwoty, o której mowa w ust. 1, Zakład zwraca składki obliczone i przekazane od nadwyżki ponad tę kwotę. Nie dokonuje się zwrotów składek przekazanych do otwartych funduszy emerytalnych.
7. Okres nieopłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z powodu przekroczenia w trakcie roku kalendarzowego kwoty rocznej podstawy wymiaru składek, o której mowa w ust. 1, traktuje się jak okres ubezpieczenia w rozumieniu przepisów o emeryturach i rentach z FUS.
8. Przepis ust. 7 stosuje się odpowiednio do osób, których podleganie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym w myśl art. 13 i art. 14 ust. 2 w danym roku kalendarzowym ustało po opłaceniu składek od rocznej podstawy wymiaru, o której mowa w ust. 1.
9. Przepisu ust. 8 nie stosuje się przy ustalaniu podlegania ubezpieczeniom chorobowemu i wypadkowemu.
10. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" do końca poprzedniego roku kalendarzowego, w drodze obwieszczenia, kwotę ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składki, o której mowa w ust. 1.
Art. 6. 1. Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są:
1) pracownikami, z wyłączeniem prokuratorów,
2) osobami wykonującymi pracę nakładczą,
3) członkami rolniczych spółdzielni produkcyjnych i spółdzielni kółek rolniczych, zwanymi dalej "członkami spółdzielni",
4) osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jeżeli zostały zawarte z jednym zleceniodawcą na czas dłuższy niż 14 dni, a okres przerwy między nimi wynosi mniej niż 60 dni, zwanymi dalej "zleceniobiorcami", oraz osobami z nimi współpracującymi, z zastrzeżeniem ust. 4,
5) osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność oraz osobami z nimi współpracującymi,
6) posłami i senatorami pobierającymi uposażenie, zwanymi dalej "posłami i senatorami",
7) osobami pobierającymi stypendium sportowe, zwanymi dalej "stypendystami sportowymi",
osobami wykonującymi odpłatnie pracę, na podstawie skierowania do pracy, w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania,
9) osobami pobierającymi zasiłek dla bezrobotnych oraz absolwentami pobierającymi stypendium w okresie odbywania szkolenia lub stażu, na które zostali skierowani przez powiatowy urząd pracy, zwanymi dalej "bezrobotnymi",
10) duchownymi,
11) żołnierzami niezawodowymi w służbie czynnej,
12) osobami odbywającymi zastępcze formy służby wojskowej,
13) żołnierzami zawodowymi,
14) funkcjonariuszami Policji,
15) funkcjonariuszami Urzędu Ochrony Państwa,
16) funkcjonariuszami Straży Granicznej,
17) funkcjonariuszami Państwowej Straży Pożarnej,
1 funkcjonariuszami Służby Więziennej,
19) osobami przebywającymi na urlopach wychowawczych lub pobierającymi zasiłek macierzyński,
20) osobami pobierającymi świadczenia socjalne wypłacane w okresie urlopu oraz osobami pobierającymi zasiłek socjalny wypłacany na czas przekwalifikowania zawodowego i poszukiwania nowego zatrudnienia, wynikające z odrębnych przepisów lub układów zbiorowych pracy.
2. Zasady podlegania ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym osób pobierających zasiłek stały lub gwarantowany zasiłek okresowy z pomocy społecznej regulują odrębne przepisy.
3. Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby wymienione w ust. 1 pkt 13-18, które podjęły służbę po dniu wejścia w życie ustawy.
4. Osoby określone w ust. 1 pkt 4 nie podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli są uczniami szkół ponadpodstawowych lub studentami, do ukończenia 26 lat.
Art. 7. Prawo do dobrowolnego objęcia ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi przysługuje:
1) małżonkom pracowników skierowanych do pracy w przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych, w stałych przedstawicielstwach przy Organizacji Narodów Zjednoczonych i w innych misjach specjalnych za granicą, w instytutach, ośrodkach informacji i kultury za granicą,
2) osobom, które z powodu sprawowania opieki nad członkiem rodziny spełniającym warunki do przyznania zasiłku pielęgnacyjnego nie podlegają ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułów, o których mowa w art. 6 ust. 1 i 2,
3) obywatelom polskim wykonującym pracę za granicą w podmiotach zagranicznych oraz obywatelom polskim wykonującym pracę w podmiotach zagranicznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli podmioty te nie posiadają w Polsce swojej siedziby ani przedstawicielstwa,
4) studentom oraz uczestnikom dziennych studiów doktoranckich, jeżeli nie podlegają ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z innego tytułu,
5) alumnom seminariów duchownych, nowicjuszom, postulantom i juniorystom do ukończenia 25 roku życia.
Art. 10. Osoby objęte obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi oraz osoby, o których mowa w art. 7 pkt 3, mogą po ustaniu tych ubezpieczeń kontynuować je dobrowolnie, jednakże wówczas, gdy okres tego ubezpieczenia przekracza 10 lat, nie obowiązuje gwarancja wypłaty minimalnego świadczenia, w wypadku gdy stan własnego konta ubezpieczonego nie będzie go zapewniał.
Art. 28
Kwota zwrotu o którym mowa w art.4 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych , oraz ustawy - Prawo Bankowe ( Dz. U. Nr 71, poz. 609), wynosi 4.810 tys. zł.
Pytanie :
Kto, w jaki sposób, oraz w jakim terminie dokonuje się zwrotu na podstawie art.4 ust.4 z dn. 24 kwietnia 2009?
Odpowiedź:
Zakład Ubezpieczeń Społecznych dokonuje zwrotu w gotówce, na podstawie przekazu pocztowego lub na wskazany rachunek bankowy płatnika składek albo rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo- kredytowej, począwszy od dnia 1 stycznia 2010r. , w terminie 5 lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, w kwotach ustalonych w ustawie budżetowej na dany rok.
Art 27.
Treść : Kwota wydatków na prewencję wypadkową o których mowa w art 37 ust.1
ustawy z dnia 30 października 2002r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu
wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U.Nr 199,poz 1673 , z późn
zm.)wynosi 1000zł.
Pytanie : Na jakie działania przeznaczane są środki na prewencję
wypadkową określone corocznie w ustawie budżetowej i ile one wynoszą ??
Odpowiedź : W ustawie budżetowej określa się corocznie kwotę wydatków
na prewencję wypadkową w wysokości do 1% należnych składek na
ubezpieczenie wypadkowe przewidzianych w planie finansowym Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych na dany rok budżetowy. Środki te przeznacza się na finansowanie
działalności związanej z zapobieganiem wypadkom przy pracy i chorobom
zawodowym , a w szczególności na :
- analizy przyczyn i skutków wypadków przy pracy , a zwłaszcza wypadków
śmiertelnych , ciężkich i zbiorowych , oraz chorób zawodowych .
- upowszechnianiu wiedzy o zagrożeniach powodujących wypadki przy pracy i
choroby zawodowe oraz sposobach przeciwdziałania tym zagrożeniom .
- prowadzenie prac naukowo-badawczych mających na celu eliminację lub
ograniczenie przyczyn powodujących wypadki przy pracy i choroby zawodowe
.Działalność taką prowadzi Zakład .
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|